PERSARAAN PN. SHARIZAN NOR BT SHAMSUDIN

11:16 PM Edit This 0 Comments »
26 Januari 2010 (Jumaat) -Pada hari ini Kafe D Reko telah bersedia dengan acara pertama yg perlu dilaksanakan iaitu menyediakan makanan dan minuman untuk Majlis Hari Persaraan Pn. Sharizan Noor bt Shamsudin. Nak tau menu pada hari tersebut. Nasi Beriani, lauk Ayam, Dalca , Acar dan yang istimewa ialah Jus Lambaian Kasih D Reko. Hari tu kite tempah semua makanan kecuali Jus buat sendiri. Teringin nak minum jus anda bolehle jengok dalam Ruangan My Kongsi Resepi. Jom kite intai senario yg berlaku di Kafe D Reko.....
Dah selesai layan tetamu, pramusaji makan mana yang ada... kesian
Sepagi kat dataran wawasan ... tibe waktu makan... hemmm... apa lagi ...
kita makan dulu...
Zaki & Tirmizi melayan tetamu jemputan menjamu selera...
Terima kasih...

Dairi Cikgu wan

1:42 AM Edit This 0 Comments »



258Jan 2010 (Rabu)- Pagi ini tiada P&P dijalankan. Pelajar MPV 4tV5 terlibat dengan program PMD. Teringat kembali dalam ucapan Pn.Rosny bt Osman Pengetua sekolah, menyentuh tentang Sekolah Berkesan. Mengimbas kembali senario anak didik ku Katering sudahpun menyahut cabaran tersebut. .... Jom kita lihat..... susunan kasut begitu rapi di atur di luar bengkel masakan Katering dan Penyajian.. Inilah hasil usaha, cetusan ide pengetua.. hari-hari dok pantau kasut je... ada gak sekali dua.. kaki pelajar kena libas.. Bukannya apa... sekadar nak mendidik kaki-kaki yang tak pernah diajar bagaimana nak menyusun kasut. Justeru itu, ayoh kita semua warga reko mengamalkan sikap sedemikian baik di sekolah maupun di rumah.

Petangnya pula , stay kat sekolah menyiapkan kerja-kerja yang belum beres. Shaswana pelajar 4tv5 rajin pula nak belajar buat kek permaisuri. Hasil cubaan pertama memuaskan. Siap dibakar, ada pula yang teringin nak membeli. Tak silap pepatah mengatakan.. HENDAK SERIBU DAYA TAK HENDAK SERIBU DALIH... dapat jugak duit tabung.... SIKIT_SIKIT LAMA-LAMA JADI BUKIT... Jumpe lagi...
Sori ada lagi gambar yang belum masuk........ kkk..





Jom Kongsi Resepi ( Krim Ban )

1:46 AM Edit This 0 Comments »

ANGSA MAS

Bahan-Bahan

PASTRI CHOUX
75 gm tepung gandum
50 gm lemak
2 biji telor gred B
125ml air
1/4 camt garam

KRIM
1 tin susu cair
100 - 120 gm tepung kastard
200 gm gula
2 tin air - semua bahan bancuh dan masak hingga pekat

HIASAN
Gula aising

CARA
Campur air dan majerin. Masak hingga didih. Tutup api. Masukkan tepung. Kacau hingga jadi doh. Sejukkan. Masukkan telur kacau hingga sebati. Bentukkan dengan nozzle. Bakarle... Petua.. sebelum bakar renjis dengan sedikit air dan dalam bancuhan air tadi campur 1 sudu gula.. Boleh buat bentuk eclairs, angsa mas dan bancuhan tersebut boleh digoreng, tapi berminyak cikit. cubalah...... pasti menyelerakan.
(hasil daripada kelas 5TV4 2010)


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Jus Lambaian Kasih d Reko

(Persediaan untuk 2 gelas )
8 biji Asam Boi
1 sudu besar serbuk Asam Limau Nipis
4 sudu besar gula
1 sudu besar madu
2 biji limau kasturi
cara:
1. Rebus asam boi dengan gula.
2. Sejukkan.
3. Campurkan madu dan 500 air masak
4. Hidang dengan ketulan ais.









































































































































































































































































Dairi CIk Gu Wan

1:21 AM Edit This 0 Comments »

11 Februari 2010 ( khamis)- Tepat 7.45 pagi semua pelajar 5tv3,5tv4, 5kem1 & 5kem4 berkumpul di bilik Cafe d Reko untuk mendengar taklimat daripada Pn. Shehidah Sirajuddin untuk memastikan semua pelajar dapat hadir pada program Kem Permata Harapan. Alang-alang Menyeluk Pekasam, Biar Sampai Ke Pangkal Lengan. Reko Mara Reko Jaya.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



2feb 2010(selasa)- amali pertama bagi pelajar 5tv3 tahun 2010. Semua nampak teruja dan sangat gembira kerana ada sebahagiannya baru pertama kali memasak nasi ayam. Apa pun ;perancangan guru, bimbingan serta tunjuk ajar dan kesabaran daripada guru banyak menentukan kejayaan anak didik mereka.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Bergambar kenangan dgn Kak Zan Jus Lambaian Kasih D Reco.
29 jan 2010 ( Jumaat )- Hari terakhir agaknya Pn. Sharizan Noor bt Shamsudin melangkah kaki ke Cafe d Reko. Begitu lah Perjalanan Hidup Manusia, Datang dan Pergi Silih Bergantii. Ku doakan moga Kak Zan berbahagia dengan kehidupan sebagai Mantan Guru di SMK Jalan Reko. Hah... ada lagi kenangan yang KaK Zan tidak boleh lupakan " Jus Lambaian Kasih D Reco " . Pasti kaw punye... nak resepi kene tengok dlm " My Kongsi Resepi "
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


a) Pelajar mengambil tempat duduk b) Taklimat oleh Pn. Sehidah bt Sirajuddin
28 Jan 2010(Khamis) - Taklimat Program Permata Harapan oleh Pn. Sehidah bt Sirajuddin (PKHEM), terima kasih kerana membantu membentuk jati diri pelajar, kertas kerja dan memastikan semua pelajar MPV dapat hadir untuk aktiviti tersebut, jua kepada Pengetua kerana memberi sokongan. Tiada yang lebih indah dlm kepuasan mendidik pelajar apabila yang direncanakan menjadi Kenyataan; Yang Pasti TAKDIR dan KETENTUANNYA hanya pada YANG MAHA ESA
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&



26 Jan 2010 ( Selasa ) - aku pastikan semua pelajar katering 5tv3 dapat menyiapkan 90% folio perniagaan. Walau apa cara sekalipun, walau di mana jua... anak didikku sememangnya tabah dan cekal menyiapkan tugasan yang telah diberi. Memang menghiburkan telatah dan gelagat mereka. Dalam Marah ada Sayangnya...... Teruskan berusaha...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&















































































































































































Hamper Perasmian PPKI SMK Jln Reko

12:35 AM Edit This 0 Comments »